חניון רעים

חניון רעיםפינות חמד במערב הנגב – שביל מתקני המים בחניון רעים – קבוצת אתרים בעלי תוכן ועניין, הקשורים כולם לעולם המים. האתרים נמצאים על שפת נחל גרר ולאורכו, בתוך יער קק"ל יפה, בצמוד לחניון רעים במערב הנגב.  [למידע נוסף באתר צופית]

נחביר - בארי הישנה

נחביריער אורנים גדול ומצל שנטעה הקק"ל, בוסתן עצי פרי, חניון מוסדר, מגרש משחקים, אנדרטה לזכר הפרהוד בעירק, שולחנות פיקניק, שרותים, מים ונופו השלו של המקום, הופכים את נאחביר לאחד מאתרי הביקור המועדפים בסביבה. [מידע נוסף…]

יד אנז"ק

יד אנזקורפוס אנז"ק ידוע יותר באוסטרליה מאשר בישראל. מדי שנה מציינים בה את מורשת הקרב והגבורה שלו. אנדרטה בצורת האות האנגלית A צופה אל שדות, בהם נערכו הקרבות המרים שהקורפוס נטל בהם חלק מרכזי, במאבק לכיבוש העיר עזה.  [למידע נוסף …]

מטע האגבות

מטע האגבות

בירכתי יער בארי אפשר לראות מטע צמחי קקטוס גדולים ואקזוטיים בעלי עמודה פריחה בגובה שניים עד שלושה מטרים. אלו הן האגבות, ומקומן הטבעי ודאי אינו במרחבי הנגב. מיקומן בו מעיד על אחד מניסיונות היזמות היצירתיים באזור.
בסוף שנות הארבעים נהגה הרעיון לשתול אגבות בנגב. הרעיון היה פשוט ומבריק. האגבות כבר התאימו עצמן לתנאי יובש, וכשיצמחו אפשר יהיה לייצר מסיביהן חבלים ובכך לפתח ענף חקלאי תעשייתי חדש.
שיחי הענק אכן נקלטו יפה ואף מכונת ענק לעיבוד חבלים נרכשה לצורכי התעשייה החדשה, אך המצאת הסיבים המלאכותיים שמה קץ לתעשייה שלא נולדה.
את מכונת הענק אפשר לראות עד היום בחוות הקק"ל בגילת.

מחסני התחמושת וכביש הבטון

מחסני התחמושת וכביש הבטון

בתוך השדות המעובדים בצדו הדרומי מערבי של קיבוץ בארי שוכן מקבץ גדול של תלוליות עפר גדולות ורבועות בצורת האות ח'. התלוליות ישנות ומכוסות צמחיה, עצים ואפילו פסלים סביבתיים. 
המתחם הזה, שיושב בשלוה ובטבעיות בנוף זכה לשם מוטעה, למעשה כמאה ושבעים התלוליות האלו הן זכר לקרב חשוב שלא התרחש. הן הוקמו על ידי הבריטים כדי לשמש מחסני תחמושת לפצצות מטוסים, במקביל הוקם שדה תעופה בעזה ונסלל כביש עשוי בטון כדי לקשר ביניהם.
הצבא הבריטי ציפה למתקפה על ארץ ישראל מהצבאות הגרמניים בפיקודו של רומל שהגיעו כבר עד על עלמיין בפאתי מצרים. אך חדשות טובות שהגיעו עצרו את התכונה, רומל הובס. מכאן והלאה הוא יידחק וייסוג אחורה מפני צבאות הברית ואילו הישוב היהודי, הגיע זמנו לנשום לרווחה. גם הנגב חזר לשלוותו.
בשדות נותרו ה"ביצורים" וכביש הבטון, שגם אם התבלה ונחרץ, אפשר עדיין לנסוע בו ממכרות הגופרית עד הגשר מעל נחל סחף.

מכרות ומפעל הגפרית

מכרות ומפעל הגפרית

מעבר לכביש הבטון מכרות רדודים, שהזמן עשה בהם את שלו – גשמים, שמש זרימת מים והצמחייה שחזרה לשגשג בהם, הקנו להם מראה הדומה לואדיות האופייניים לשטח במקום.

הם נכרו עוד לפני מלחמת העולם השנייה בידי הבריטים לאחר שאחד מקציניהם, חוקר קרקעות במקצועו, הבחין במרבצי גופרית שהכילו, לפי ההערכה- כמיליון טונות!
במשך הכרייה נוכחו הבריטים שמרבצי הגופרית דלים בהרבה מהמצופה ונטשו את המפעל.
במהלך מלחמת העולם השנייה היה חשש כי הצבאות הגרמניים, בפיקודו של רומל, יכבשו את מצרים ואחריה את ארץ ישראל. הצבא הבריטי, ששלט אז בשטחים אלו, נערך לקבל את פני הרעה.
במסגרת זו הוכשר שדה התעופה של עזה והוקם מתחם תחמושת גדול ממדים באזור שממערב לקיבוץ בארי. נבנו בו למעלה ממאה ושבעים מחסנים לאחסון פצצות מטוסים, אליהם הוביל כביש בטון שנסלל כדי לחבר ביניהם לבין שדה התעופה.
רומל, נבלם כידוע בשערי מצרים, והשרידים הרבים למתחם התחמושת לצד כביש הבטון, שאורכו כעשרה ק"מ, מהווים עדות לפרשיה היסטורית זו.

נחל גרר - דרך מתקני המים

נחל גרר - דרך מתקני המיםנחל גרר, הוא נחל אכזב, אך בנגב הצחיח גם הוא היווה מקור מים בעל חשיבות רבה. כושר ההמצאה המגוון של בני האדם, שאפשר להם לגור ולחנות בסביבתו, הוא אחד ממוקדי העניין בחורשה יפה זו.
הם בנו גבי מים כדי לאגם את מי השיטפונות, בורות פעמוניים אספו את מימי הגשם, בורות אחרים ניקזו את המים מהחצרות והגגות, בארות נחצבו כדי להגיע אל מי התהום בעומק ובתוואי הנחל נעשה שימוש להנחת קווי מים.
נחל גרר הוא נחל מצוקי יפה, הזורם מערבה מדרום השפלה אל נחל הבשור,בו ובחורשת רעים הסמוכה נמצא את מקבץ המתקנים המשולטים בידי הקק"ל, אשר סללה אליו דרך כורכר יפה ולבנה העושה את רוב דרכה בחורשות המוצלות. בעונות האביב והחורף נצבעת החורשה באדום הזוהר של הכלניות הצומחות בה בשפע כשהשילוב ביניהן עם נוף המצוקים וצמחיית הנחל הופכים את המקום לפנינת חמד אמיתית.
הדרך הקצרה והנוחה מלה מדווש אליה מאפשרת למשפחות ולרוכבים חובבים להגיע אליה בנוחות.

קיבוץ בארי

קיבוץ באריאחד מהקיבוצים הגדולים והמשגשגים במערב הנגב, הדוגל עדיין בקיבוציותו הבלתי מופרטת.
הענף העיקרי דפוס בארי.  עסק התיירות העיקרי של הקיבוץ הוא מרכז האופניים לה-מדווש הנמצא בכניסה לקיבוץ המספק טיולי אופניים מודרכים ואופניים למכירה ולהשכרה.

עסקי תיירות נוספים אין במתחם הקיבוץ מלבד הזולה, הארכיון המתאר את חיי הקיבוץ מראשיתו במחנה בגדרה, עלייתו במסגרת אחת עשרה הנקודות לנאחביר והתבססותו בבארי. (הביקור בארכיון בתיאום מראש בלבד) בקיבוץ פאב, המפיק גם אירועים ומופעים.
כאלף איש חיים בקיבוץ הנקרא על שם ברל כצנלסון, עוסקים בתעשייה הדפוס, חקלאות, במחלבת שביל החלב וחינוך.

"המכתש" שמורת בתרונות בארי

hamachteshהוא איננו נמנה על המכתשים הידועים בארץ, גודלו אינו כגודלם, והגדרתו הרשמית היא שמורת ביתרונות בארי. כך או כך, בעונת החורף והאביב, מדובר באחד מאתרי הטיול הרגליים היפים באזור.
נוף מרהיב נשקף בכניסתך אל המכתש מגבעה הצופה למרחקים אולם התענוג האמיתי הוא להימצא בתוכו, שקוע בחגיגת צבע וטבע, בעלת עושר רב של חי וצומח, ליהנות מנופו המיוחד, נוף מניפת נחלים שנוצרה מהתחתרות נחל סחף באדמת הלס והכורכר. לא קשה לשכוח פה, לפחות לזמן מה, את תלאות העולם המודרני והמתועש.
השבילים בשמורה נועדו לטיול רגלי בלבד.

Print Friendly, PDF & Email